افزایش روزافزون دانشگاهها و موسسات آموزش عالی در چند دهه اخیر در سطح جهان و نیز توجه بیشتر به آموزش عالی در میان کشورهای در حال توسعه، موضوع رقابت میان دانشگاهها و مراکز آموزش عالی را بیش از پیش برجسته ساخته است. به عبارت دیگر، دانشگاهها در عرصه جذب دانشجو، گرانتها و طرحهای تحقیقاتی ملی و بینالمللی و نیز تبادل استاد و دانشجو در حال رقابت با یکدیگر هستند و بسیاری از آنها از این طریق به دنبال جذب اعتبارات مالی ملی و بینالمللی هستند. از این رو، وجود معیاری برای ارزیابی و رتبهبندی دانشگاهها مهم به نظر میرسد و بر همین اساس در دهه اخیر نظامهای متعدد و متنوع رتبهبندی دانشگاهی طراحی، اجرا و پیادهسازی شدهاند. با توجه به اهمیت جذب دانشجو و بودجه، روسای اغلب دانشگاهها در دنیا به دنبال بهبود رتبه خود در این نظامهای رتبهبندی دانشگاهی بوده و مرتبا جایگاه دانشگاه خود را در این نظام ها پایش و رصد میکنند.
سیستمهای رتبهبندی دانشگاهی از سال 1865 میلادی در دنیا ظهور یافتند. در این میان نظامهای مختلفی به موضوع رتبهبندی دانشگاههای جهان پرداختهاند و از روشها و شیوههای مختلف و متفاوتی برای ارزیابی و رتبهبندی دانشگاهی استفاده نمودهاند. از میان شاخصهای مورد استفاده، تقریبا همه نظامهای رتبهبندی از شاخصهای کمی و کیفی ارزیابی وضعیت آموزشی، پژوهشی، رفاهی و نیز وضعیت دانشآموختگان دانشگاه مربوطه استفاده میکنند. مجموعه این شاخصها نمادی از کیفیت موسسات و دانشگاهها بر اساس مواردی از جمله ترکیبی از دادههای مبتنی بر تجربه، برونداد پژوهشی و استنادات صورت گرفته به آنها و نظرات گروههای متفاوت متخصص شامل دانشجویان، دانش آموختگان، فنآوران و کارفرمایان می باشد.در حال حاضر بیش از 25 نظام ملی و بینالمللی رتبهبندی دانشگاهی در جهان وجود دارد که در میان آنها چند روش بیشتر مورد توجه قرار گرفته است و از اهمیت نسبی بیشتری در عرصه بینالمللی برخوردار است. در میان این نظامها، چهار شیوه رتبهبندی تایمز در انگلستان به عنوان قدیمیترین نظام رتبهبندی، نظام رتبهبندی دانشگاه شانگهای چین، رتبهبندی وبومتریک آزمایشگاه تحقیقاتی Cybermetric اسپانیا و در نهایت رتبهبندی دانشگاههای جهان اسلام (OIC) طراحی شده توسط سازمان کنفرانس اسلامی وجود دارند. نظام رتبهبندی ویژهای نیز در کشور، برای دانشگاههای علوم پزشکی وجود دارد که براساس آن این دانشگاهها سالیانه ارزیابی و رتبهبندی میشوند.
رتبه بندی وبومتریک شاخصی است برای رتبه بندی وب سایتهای دانشگاهها و مراکز علمی، آموزشی و تحقیقاتی دنیا که توسط آزمایشگاه سایبرمتریک واحدی از انجمن ملی تحقیقات اسپانیا تهیه شده است. وبومتریک کل دانشگاه های دنیا را بر اساس اطلاعات مبتنی بر وب آنها سالیانه دو بار در ماههای دی (ژانویه) و تیر(جولای) انجام میدهد.
از آنجایی که هدف از ارتقای صفحات پورتال دانشگاه رسیدن به جایگاه مناسب در ارزیابی وبومتریک دانشگاه های علوم پزشکی کشور می باشد ، لذا توجه به موارد ذیل به عنوان شاخص های وبومتریک در هریک از زیرپورتال های دانشگاه الزامی است.
دانلود فایل پیوست