برنامه استراتژيک مدیریت آمار و فنآوري اطلاعات
مدیریت آمار و فن آوري اطلاعات
مدیریت آمار و فن آوري اطلاعات به منظور جمع آوري داده هاي توليد شده در سيستم دانشگاه و پردازش آن و ارايه خدمات مشاوره اي در زمينه آمار و اطلاعات و بعنوان مشاور IT رياست دانشگاه در زمينه تجهيز ، خريد ، ارتقاء و نظارت در امور نرم افزار و سخت افزار تشكيل گرديده است.رضايت مديران ارشد دانشگاه ، كيفيت مطلوب ارايه خدمات، توانمندسازي نيروي انساني و پاسخ بهنگام و بروز به مشتريان و ايمان به كار، صداقت دركار و رضايت مشتريان از جمله باورهاي هميشگي اين مديريت مي باشد.
حوزه فناوری اطلاعات
ماموريت هاي اصلي
• احصا و بهبود فرایندها در حوزه نرمافزاری در سطح سازمان
• به کارگیری و استقرار استانداردهای مصوب وزارت بهداشت در بخشهای مختلف حوزه سلامت
• فراهم سازی زیرساختهای فنی مورد نیاز برای ارائه خدمات الکترونیک
• نظاممند کردن سیستمهای نرمافزاری سازمانی
• ارائه و توسعه خدمات الکترونیک
• توسعه و مدیریت پورتال سازمانی
• توسعه پرونده الکترونیک سلامت (سپاس)
• پایش و نظارت بر عملکرد مراکز و سامانه های حوزه سلامت
ارزشها
• کار تيمي
• مشارکت
• مشتري محوري
• بهبود مستمر
هدف کلی
• تحلیل وضعیت موجود مدیریت آمار و فناوری اطلاعات دانشگاه علوم پزشکی بوشهر
• ارتقاء و بهبود فرآیندهای موجود در مدیریت آمار و فناوری اطلاعات
• تدوین سیاستگذاری، برنامهریزی، هدایت و تنظیم فعالیتهای مربوط به مدیریت آمار و فناوری اطلاعات دانشگاه علوم پزشکی بوشهر طی 5 سال آینده
• توسعه مستمر زیر ساختهای مدیریت آمار و فناوری اطلاعات
• شناسایی و تقویت استفاده از فناوریهای نوین اطلاعاتی در جهت تامین امنیت اطلاعات دانشگاه
اهدف فرعی
• اصلاح نظام جاری سیستمهای اطلاعاتی
• بهبود فرایندهای کاری و توسعه خدمات الکترونیک
• توسعه میز خدمت الکترونیک دانشگاه بر بستر پورتال سازمانی
• توانمندسازی نیروی انسانی متخصص
• تعیین نیازهای سختافزاری و نرمافزاری
• تقویت استفاده از ارتباطات الکترونیکی
• امکانسنجی و یکپارچهسازی سیستمها و شبکهها در دانشگاه در زمینه سختافزار و نرمافزار
• برقراری ارتباط سریع، پایدار، ایمن و مقرون به صرفه با اینترنت
• اتصال بیمارستانهای غیروابسته به سامانه پرونده الکترونیک سلامت (سپاس)
• راهاندازی سرویسهای مربوط به سامانه پرونده الکترونیک سلامت (سپاس)
• فرآهم آوردن زیرساختهای مناسب جهت ارائه خدمات آموزشی از راه دور و نشر الکترونیک
• تأکید بر هویت الکترونیکی دانشگاه و شناساندن دانشگاه
• گسترش فرهنگ استفاده از فناوری اطلاعات در کلیه فعالیتهای دانشگاه
• پیادهسازی سیستم مدیریت اطلاعات
• تهیه تجهیزات مناسب ارتباطات
• نظارت بر برگزاری جلسات ویدئوکنفرانس
• ارتقاء رتبه وبومتریک دانشگاه
• توسعه وبسایت دانشگاه و تبدیل آن به یک وبسایت پویای ارائه اطلاعات
فرصت ها
• اهمیت پروژه سامانه پرونده الکترونیک سلامت ایرانیان (سپاس) در سطح وزارت
• وجود سامانههای یکپارچه اداری مالی (سامانه خدمات الکترونیک دانشگاه)
• وجود پورتال جامع و امکان ایجاد دامنه برای هر واحد سازمانی
• وجود سیستم یکپارچه مکاتبات اداری در کلیه واحدهای زیرمجموعه دانشگاه
• تشکیل جلسات کمیته دولت الکترونیک
• ایجاد شناسنامه خدمات و درج در میز خدمت الکترونیک دانشگاه
• مستعد بودن محيط داخلي براي بهرهگيري از تكنولوژي اطلاعاتي
• افزایش آگاهي عمومي نسبت به ارزش اطلاعات
• افزایش توجه کارکنان، اساتيد و دانشجویان به استفاده كاربردي از فنآوري اطلاعات
• اهميت مدیران دانشگاهی براي مراكز تصميمگير
• تمايل مديران نسبت به كاربرد اطلاعات در مديريت
• حمایت ریاست دانشگاه از پروژههای حوزه فناوری اطلاعات
• وجود قراردادهای پشتیبانی نرمافزارهای خریداری شده
• تهیه شناسنامه نرمافزاری کلیه سامانههای دانشگاهی
• امکان پشتیبانگیری از کلیه نرمافزارها
• تهیه داشبوردهای مدیریتی از اطلاعات
• ارتباط بهینه مدیریت آمار و فناوری اطلاعات در ستاد با مراکز زیرمجموعه
• پایش و نظارت بر ارتباط بهینه مراکز ارائه خدمات سلامت با نود سپاس دانشگاه
• امکان تعامل درون سازمانی با استفاده از نرمافزار پشتیبان آنلاین
• توسعه شبکههای ارتباطی و اطلاعاتی
تهدیدها
• وضعيت آگاهي عمومي نسبت به اهمیت نقش آمار و اطلاعات در تصميمگيري
• عدم بهرهگيري بهينه مديران از آمار و اطلاعات در تصميمگيري
• عدم هماهنگیهای لازم جهت راهاندازی سیستمهای نرمافزاری در واحدهای زیرمجموعه
• عدم اطمينان از اعتبار و گزارشات آمار و اطلاعات توليد شده (مشتريان داخلي)
• عدم اطمينان از اطلاعات دريافتي توسط مراجع ذيصلاح (مشتريان خارجي)
• مشخص نبودن نيازهاي اطلاعاتي قبل از توليد اطلاعات
• عدم سرمايهگذاري لازم جهت ارتقا امنيت اطلاعات
• عدم سرمايهگذاري لازم جهت ارتقا و بروزرسانی تجهیزات
• عدم تخصیص مالی و منابع لازم جهت اجرای پروژههای حوزه فناوری اطلاعات
• عدم پرداختهای منظم مالی جهت پشتیبانی نرمافزارهای سازمانی
• عدم توجه به کمبود منابع انسانی در حوزه آمار و فناوری اطلاعات
• عدم تشکیل شورای فناوری اطلاعات دانشگاه
• عدم برگزاری دورههای تخصصی جهت کارکنان مدیریت آمار و فناوری اطلاعات
• عدم هماهنگی در تهیه نرمافزارهای برخی از واحدهای زیر مجموعه
حوزه آمار
آمار و اطلاعات پایه و اساس هر تحقیق، پژوهش، تصمیمگیری و برنامهریزی است به همین جهت برنامهریزان و کارشناسان برای تدوین برنامهها و تصمیمگیریها به دادههای آماری ویژهای نیاز دارند که بر اساس آنها تحلیلهای خرد و کلان را شکل دهند. تحلیل وضعیت موجود و پیشبینی وضعیت آینده در بخشهای مختلف جامعه مستلزم دادههای آماری دقیق، جامع و به روز است؛ بنابراین آمار و اطلاعات یکی از عوامل مؤثر و ضروری برای برنامهریزی، ارزیابی عملکردها و تصمیمگیری در سطوح مختلف مدیریت است. مستندسازی سوابق آمارهای رسمی و تهیه راهنماها، پرسشنامهها و نتایج طرحهای آماری رسمی مربوط به گذشته علاوه برآنکه به روشنتر شدن حافظه تاریخی هر ملت نسبت به گذشته خویش کمک مینماید، میتواند برای برنامهریزان و سیاستگزاران با شبیهسازی شرایط اجتماعی و اقتصادی گذشته آثار برنامهها و سیاستهای دردست اجرا را پیشبینی نماید، از اینرو شناخت گذشته دارای اهمیتی برابر با شناخت وضیعت حاضر است. در سطح دانشگاه علوم پزشکی بوشهر اقدامات زيادی در جهت توليد و نشر دادهها صورت گرفته که اکثراً بصورت مستقل انجام میشود.
اهداف
• سازماندهی مديريت گردش آمار و اطلاعات
• توانمند سازی توليدکنندگان آمار و اطلاعات و ارتقاء فرهنگ آماری مصرفکنندگان
• استقرار و ساماندهی نظام آمارهای ثبتی
• به کارگيری و توسعه فنآوری اطلاعات و ارتباطات و ايجاد پايگاههای اطلاعات آماری
• توسعه پژوهشهای آماری
فرصت ها
• وجود نيروهای انسانی پرتلاش و جوان
• همکاری و تلاش رابطین آمار مبنی بر يکسانسازی آمارها
• تهیه برنامه جامع عملیاتی حوزه آمار
• تهیه و انتشار سالنامه آماری دانشگاه علوم پزشکی بوشهر به صورت چاپی و الکترونیکی
• همكاري و مشاركت در طرح سامانه يكپارچه نظام اطلاعات سلامت ايران در وزارت متبوع (سيناسا)
• تهیه گزارش از برنامه پرسنلی در سطح دانشگاه علوم پزشکی بوشهر و واحدهای تابعه
• انجام پایش سالیانه به منظور کنترل و نظارت بر روند جمعآوری اطلاعات
• احساس نياز روز افزون به استفاده از آمار و اطلاعات صحيح و بهنگام در دانشگاه
• وجود اپلیکیشن موبایل به منظور در دسترس قرار دادن اطلاعات سلامت استان در اختیار عموم شهروندان
• به روز رسانی فصلی اپلیکیشن سلامت
• تعامل برون سازمانی با سایر ادارات استان
• تهیه شاخص های هیئت امنا و ارسال به دبیرخانه هیئت امنا
• تهیه داشبوردهای مدیریتی در جهت فرهنگسازی استفاده مدیران از آمار
• آمادگی بخشهای دانشگاهی برای تغيير در سيستم جمعآوری اطلاعات
• ادغام اداره آمار با واحد IT زیر نظر مستقیم ریاست دانشگاه
• طبق آیین نامه نظارت بر ساماندهی نظام آمارهای ثبتی در دستگاههای اجرایی کشور مصوب جلسه مورخ 3/6/1387 شورای عالی آمار ، بایستی تمهیدات لازم برای استقرار نظام آمارهای ثبتی در دستگاههای دولتی فراهم گردد.
تهدید ها
• عدم وجود کمیته آماری در دانشگاه
• عدم وجود هماهنگیهای درون بخشی در زمينه جمعآوری و نشر اطلاعات
• طولانی شدن فرآیند جمعآوری اطلاعات در برخی از واحدهای تابعه
• کمبود وسيله نقليه جهت کنترل و نظارت بر روند جمعآوری اطلاعات
• عدم توجه کافی مديران در به کاربردن آمار و ارقام در برنامهريزیها و تصميمگيریها
• عدم سيستم صحيح روند جمعآوری اطلاعات در سطح دانشگاه و واحدهای تابعه
• عدم وجود سیستم یکپارچه آماری
• وجود سیستمهای مختلف و موازی جهت جمع آوری اطلاعات و آمار
• طولانی شدن فرآیند پاسخگویی بین واحدهای ستادی و محیطی
• عدم تعريف يکسان و جامع در زمينه مفاهيم و اقلام آماری
• عدم برگزاری دورههای آموزشی تخصصی جهت پرسنل مربوطه
• عدم وجود مستندات مربوط به تمامی فرایندهای آماری در سطوح مختلف دانشگاه
• عدم دسترسی به پايگاههای اطلاعاتی آماری مناسب در واحدهای تابعه دانشگاه
• عدم سرمايهگذاری دانشگاه در بخش پژوهشهای آماری
• عدم تشکل خاص جهت شناسائی نيازهای پژوهشی آماری
• عدم وجود کمیته تحقیقاتی در اداره آمار